De derde Persoon van de Goddelijke Drie-eenheid
T. J. de Ruiter
Inleiding
Tot het midden van de vorige eeuw kreeg de Heilige Geest als actief betrokken goddelijk persoon met zijn krachten en gaven de minste aandacht in de Kerk, veel minder dan de Vader en de Zoon. Zowel de Roomse Kerk als de Reformatorische Kerken hebben in hun leer vastgelegd dat zij geloven in de Heilige Geest als derde persoon van de Drie-eenheid en als aanwezig bij de gelovigen in de kerk. Volgens de Roomse theologie werkt de Heilige Geest vooral via de officiële geestelijken en in de Reformatorische theologie is de Geest vooral werkzaam via de Woordverkondiging.
De huidige Pinksterbeweging is ontstaan uit de Pinksteropwekking aan het begin van de vorige eeuw - zo rond 1904. Die opwekking werd bekend als de 'Azusastreet Revival' die zich jaren heeft gehandhaafd. Gelovigen openden zich voor de geestelijke krachten van de Heilige Geest die, zo geloofden zij, sinds de eerste Pinksterdag - lees Handelingen 2 - beschikbaar waren voor allen die geloofden in Jezus als hun Heer en Heiland. Velen ervoeren dan ook een doop met de Heilige Geest met de manifestaties die in Handelingen twee zijn beschreven: spreken in nieuwe tongen, profeteren en grote vrijmoedigheid om over Jezus en zijn heil te getuigen. Vanuit de gehele wereld gingen gelovigen naar het eenvoudige kerkgebouwtje in 'Azusastreet' om met eigen ogen te zien wat er plaats vond en velen keerden terug naar huis en hun kerk totaal vernieuwd door hun ervaring van de kracht van de Geest van God.
Sinds die opwekking is er nieuwe aandacht en openheid voor de Heilige Geest, zijn krachten en werkingen ontstaan. De Pinksterbeweging breidde zich geleidelijk over de gehele wereld uit. In de tweede helft van de vorige eeuw kwam er een nieuwe doorbraak die zich manifesteerde in het ontstaan van charismatische groepen en bewegingen in de grote, historische kerken, zelfs in de Rooms Katholieke Kerk. Gelovigen in die kerken zijn zich gaan herbezinnen op deze goddelijke persoon, zowel op zijn identiteit als op zijn bijzondere betrokkenheid bij de Kerk en werkzaamheid in de individuele gelovige.
Dit jaar - 2006 - wil ons landelijk Kerkgenootschap, de Verenigde Pinkster en Evangeliegemeenten (VPE) veel aandacht schenken aan de persoon, de krachten en de gaven van de Heilige Geest. Dit is de reden om ook in de Pinkstergemeente Elim een aantal studies over de Heilige Geest gegeven zullen worden. Ik hoop dat het niet alleen bij het vergaren van meer kennis en inzicht zal blijven maar dat we ons ook uitstrekken naar een krachtiger ervaring van de Geest van God en een nieuwe bekrachtiging om de missie van de Heer in deze wereld te vervullen. In deze eerste studie wil ik met u nadenken over de leer van de Drie-eenheid.
De Drie-eenheid
Met de meeste christenen geloven ook Pinkstergelovigen op grond van het gehele bijbelse getuigenis over God dat Hij in drie goddelijke personen bestaat die in een volmaakte eenheid leven en werken: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Hoewel het begrip Drie-eenheid niet in de Bijbel voorkomt is het niettemin de beste definitie om de goddelijke eenheid van de Drie Personen te beschrijven. Het Griekse woord, 'Trias', waarvan ons begrip 'Drie-eenheid' is afgeleid schijnt het eerst door Theophilus van Antiochië in A.D. 181 gebruikt te zijn en haar Latijnse vorm 'Trinitas', door Tertullian in A.D. 226. Het geloof in de Drie-eenheid is echter veel ouder dan deze data.
Het is bekend dat er enkele stromingen en bewegingen binnen het grote Christendom zijn die niet geloven in de Drie-eenheid, zoals o.a. de Jehovah's Getuigen. Zij leren dat Jehovah de eeuwige God is, Jezus Christus is door Hem geschapen en tot een goddelijk persoon naast Hem verheven en de Heilige Geest is de uitstraling van kracht van Jehovah die voornamelijk door het woord werkt.
Wij kunnen de Drie-eenheid als volgt proberen te beschrijven: drie, eeuwige, onderscheiden personen, samen één God vormend, en respectievelijk genoemd Vader, Zoon en Heilige Geest. Tezamen vormen zij de enige Almachtige en Eeuwige God. De Geloofsbelijdenis van Athanasius zegt het heel mooi: "We aanbidden God in Drie-eenheid en Drie-eenheid in eenheid, onderscheiden in personen die niet te scheiden zijn in wezen." Jezus Christus zelf heeft het bestaan van de drie goddelijke personen in de ene Godheid geopenbaard. Daarom zullen we een aantal van zijn uitspraken en onderwijzingen bestuderen om daardoor een duidelijk inzicht te krijgen in wat Jezus wist over zichzelf en zijn relatie in eenheid met zijn Vader en de Heilige Geest.
Jezus verklaarde in Johannes 4:24 dat God Geest is. Hiermee maakte Hij duidelijk dat God geen stoffelijk, aards wezen is. Het is dus duidelijk dat God geen lichaam heeft zoals de mens. Het is interessant om even te wijzen op de dwaalleer van de Kerk van de Heiligen van de Laatste Dagen - de Mormoonse Kerk. Deze beweging leert dat God een fysiek lichaam heeft. Zij baseert zich voor deze leer op Genesis 1:26 waar God zei: "Laat ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis." Dat deze gelijkenis ook lichamelijk zou moeten worden verstaan wordt door het verband waarin dit werd gezegd reeds ontkracht en verder door de voortschrijdende openbaring van het goddelijk wezen in de gehele Heilige Schrift. De leer van deze kerk komt erop neer dat er drie goden zijn: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Nogmaals: de leer van de Drie-eenheid stelt vast dat er één God is die bestaat in drie personen.
Jezus introduceerde de Heilige Geest
De Heer zelf en zijn apostelen zijn er duidelijk over: Christus is God die mens is geworden; lees Johannes 1:1-18. Paulus verklaart in Kolossenzen 2:9 dat de ganse volheid van God in Hem lichamelijk woonde. We lezen in de evangeliën dat de Heer zich de Zoon van God wist en zich daarmee bewust was van zijn goddelijke identiteit. Vervolgens lezen we in de evangeliën dat Jezus de Heilige Geest introduceerde als zijn plaatsvervanger, die na zijn vertrek uit de wereld bij zijn gelovigen zou komen; lees Johannes hoofdstuk 14. Jezus kende de Heilige Geest de eigenschappen toe die een persoon kenmerken. Hij sprak over de Heilige dat als 'de andere Trooster' - een andere vertaling van het Griekse Woord 'parakletos' is Pleitbezorger (NBV). Het Griekse woord dat vertaald is door 'andere' in Johannes 14:16 is 'allos' dat de betekenis heeft 'een andere, die van dezelfde soort, aard of kwaliteit is. De Trooster zou bij de gelovigen zijn, hen leren, hen alles te binnen brengen wat Hij had gezegd, hen in de volle waarheid leiden en de wereld overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel; lees Johannes 14, 15 en 16. En Paulus schreef dat wij de Heilige Geest niet moeten bedroeven; zie Efeziërs 4:30. Het onderwijs over de Heilige Geest is duidelijk: Hij heeft alle eigenschappen en kenmerken die aan een goddelijk Persoon moeten worden toegeschreven..
Slot
Concluderend: Jezus erkende en eerde zijn Vader in de hemel als God, wist zichzelf de Zoon van God en introduceerde de Heilige Geest als een goddelijk persoon die in zijn plaats zou komen, lees Johannes 14:26; 15:26. Er zijn dus drie personen in de Godheid, tezamen één God. De Kerk aanvaardt en aanbidt de Drie-eenheid als het mysterie van het wezen van de Allerhoogste God.
Reageren? E-mail...Pastor T. J. de Ruiter
Site 'Inspiratie & Proclamatie' sinds 1 juli 2010 / update 26 juli 2010 / Pastor T. J. de Ruiter / The Netherlands