T.
J. de Ruiter, predikant en leraar in de Pinksterbeweging
Inleiding
Deze lezing werd gehouden op 27 september 2000. Ik zal in het bijzonder spreken over de noodzaak en zegeningen van intiemere, geestelijke gemeenschap, zoals die beleefd kan worden in de kleine gemeentelijke groep, de huiskring of cel.
Lezen: Handelingen 2:41-47; 4:32-37.
Een recent onderzoek onder evangelisch/reformatorische
kerkmensen in de Verenigde Staten met als centrale vraag wat men van
een kerk
verwacht, leverde het volgende resultaat op:
De overgrote meerderheid verwacht in/van de kerk:
1. Goede prediking
2. Goed onderwijs, zuiver naar de Bijbel
3. Gemeenschap; inhoudelijke, goede relaties
De uitkomst van dit onderzoek sluit volledig aan bij
het verslag van het functioneren van de eerste gemeente, zoals wij dit
aantreffen in het boek Handelingen. Wij treffen er de volgende
kenmerken van
die eerste Christelijke gemeente aan:
1. De gelovigen ontvingen het woord van bekering en
geloof en begonnen vol overtuiging aan een nieuw leven.
2. Zij lieten zich dopen en gaven hiermee te kennen tot de nieuwe,
Messiaanse
gemeenschap, de kerk van Jezus Christus te behoren.
3. Zij openden zich voor de vervulling met de Heilige Geest en het
functioneren
van
zijn gaven, (1 Korintiërs 12).
4. De gelovigen volhardden bij het onderwijs van de apostelen.
5. De gelovigen kwamen samen in hun huizen en beleefden geestelijke
gemeenschap, (Handelingen 2:43-47).
6. Men zorgde voor elkaar - velen verkochten zelfs hun goederen om
anderen te
helpen.
7. Zij getuigden met enthousiasme en moed van hun geloof.
De huiskring, voorziet in geestelijke
basisbehoeften
De geestelijke en sociaal contacten kunnen - vooral in
gemeenten van honderd en erboven - moeilijk op het individuele niveau
tot haar
recht komen. De mens kan slechts met een tien tot vijftien personen
tegelijkertijd een intieme, persoonlijk band opbouwen die van
betekenis- en van
waarde in het leven is. Het is dus al in een gemeente van zestig leden
moeilijk
om met iedereen een goed contact te hebben, dat in de persoonlijke
sfeer van
betekenis is.
Het christendom heeft haar kathedralen, kerkgebouwen,
tempels en tabernakels gebouwd, plaatsen waar zij samenkomt om haar
erediensten
en andere kerkelijke activiteiten te houden. Daarom klinkt het: “Wij
gaan naar
de kerk.” Maar dit is een verdraaiing van het concept van Jezus
Christus
en de eerste apostelen. De kerk is niet het gebouw, de kerk bestaat uit
de
mensen, die in Hem geloven en Hem volgen. De gelovigen samen zijn de
kerk en in
het beeld van een gebouw, zijn zij dan ook haar ‘levende stenen.’ In
dit beeld
heeft elke steen een plaats; links en rechts, boven en onder liggen
andere
stenen, met wie zij een hechte eenheid vormt en, samen met alle stenen,
vormt zij
het gebouw.
De huiskringen hebben als functie om in de geestelijke
basisbehoeften van liefde, geborgenheid, zorg, erkenning en voedsel te
voorzien. Zoals de mens een gezin en een familie nodig heeft voor een
gezonde
psychische ontwikkeling - iets wat door de meeste psychologen als
fundamenteel
wordt erkend - zo heeft de Christen, lid zijnde van een geestelijk
gezin, een
gemeente nodig, waarin voorzien wordt in de geestelijke gemeenschap. De
Christen met het gevoel en besef krijgen dat hij is opgenomen- en
meetelt in
het gezin van God. Wij adviseren daarom iedereen die in een gemeente
zijn of
haar geestelijk thuis heeft gevonden, deel te nemen aan een huiskring.
In het traditionele Rooms katholieke en
Reformatorische christendom is de noodzaak van de kleine groep waarin
de
basisbehoeften van liefde, zorg, geborgenheid, persoonlijke aandacht en
erkenning, over het hoofd gezien, zeker in de officiële
organisatorische
structuur van de plaatselijke kerk. Daarin komt nu verandering want ook
in die
denominaties worden de stemmen tot vorming van de huiskringen en de
kleine
gemeenschapsgroepen steeds sterker.
Sommige leiders zijn er zeker van dat de kerk van de
21e eeuw de structuur zal kennen van de huisgemeenschappen en de grote
bijeenkomsten. De behoefte aan de intimiteit en kracht van de kleine
groep zal
beter worden erkend, terwijl de grotere bijeenkomsten, waarin zeer
krachtige
stimulansen aanwezig zijn, blijven bestaan. Want in de grote
bijeenkomsten
wordt het besef versterkt dat het individu en de kleine groep in Gods
ordening
deel zijn van een zeer groot geheel. De kerk van de toekomst zal - zo
wordt dus
voorspeld - bestaan uit de huiskringen, ook wel cellen genoemd, maar
zal ook de
grotere zondagse erediensten en de nog grotere regionale, nationale en
zelfs
internationale bijeenkomsten blijven behouden.
De huiskring, voor uitoefening van
geestelijke kracht
Jezus moet aan de kleine gemeenschapsgroepen waaruit
zijn grote kerk zou gaan bestaan, gedacht hebben, toen Hij zei: “Waar
twee of
drie samen komen in mijn naam, daar ben Ik in hun midden, (Matteüs
18:20).
Jezus wist ook als geen ander dat de gelovige behoefte heeft aan de
geborgenheid en de kracht van de kleine groep. Ik wil hier echter op
iets
wijzen dat meestal door uitleggers over het hoofd wordt gezien. In het
vers 19
sprak Jezus over geestelijke autoriteit in verbondenheid en
samenwerking met de
hemel. Het verband met wat Hij er aan toevoegde is duidelijk door het
voegwoord
‘Want,’ waarmee de volgende zin aanvangt - in
het Grieks staat hier ‘ou gar.' Op grond
van wat Jezus hier zei kan ik stellen dat in het gebed en de
geestelijke
autoritei, die in huiskringen kunnen worden beoefend, grote kracht kan
schuilen
als het waarachtig in Naam van Jezus plaatsvindt. Ga geestelijke
eenheid
beleven, ga samen geestelijke kracht en autoriteit ontplooien.
Huiskringen
kunnen baanbrekend werk verrichten voor Gods Koninkrijk. Wij
adviseren
daarom iedereen die in een gemeente zijn of haar geestelijk thuis heeft
gevonden, deel te nemen aan een huiskring.
De huiskring, voor het overleven (survival)
van de
kerk
De kerk van Jezus Christus groeit en groeit snel in
deze tijd. Daarom is het niet te verwonderen dat de agressie tegen de
kerk
wereldwijd toeneemt. Gevoelens van bedreiging van de eigen, nationale
of
regionale cultuur en godsdienst, van onverdraagzaamheid en van haat
ontladen
zich meer en meer in geweld tegen Christenen en hun kerkgebouwen.
De serieuze evangelische Christenen in China kunnen
alleen ondergronds bijeenkomen in hun huizen of ergens buiten op een
verborgen
plek. De Christenen op de Molukken zijn hun historische kerkelijke
structuur grotendeels
kwijt geraakt. De meeste kerkgebouwen en andere plaatsen van samenkomst
zijn
verwoest en hun kerkelijke verbanden zijn kapot. Het ziet er niet naar
uit dat
de overheersende Moslimbevolking hen ooit zal toestaan om zich te
herstellen in
de oude orde. Wat kan de toekomst van de kerk veilig stellen in dit
gebied? Een
deel van het antwoord is de huisgemeenten.
Ook in Afrika neemt de bedreiging door de Islam toe.
Ondanks de massale bekeringsgolf in veel landen, slaat de Islam in
sommige
noord Afrikaanse landen toe door haar Shariawet op te leggen aan de
bevolking.
Geweld tegen Christenen wordt door haar leiders aangewakkerd en dat
ontlaadt
zich vooral in het verwoesten van kerkgebouwen.
De mogelijkheid van toekomstige agressie tegen de kerk
in Europa is zeker niet uit te sluiten, al lijkt dit op korte termijn
nog niet
te zullen plaatsvinden; de tolerantie op spiritueel en sociaal gebied
is nog altijd
groot en de bescherming van de rechtsorde is nog grotendeels intact.
Toch zou
het met het oog op mogelijke toekomstige ontwikkelingen niet
onverstandig zijn
dat ook de kerken van West-Europa de huiskringgemeenschap bevorderen.
Wij
adviseren daarom iedereen, die in een gemeente zijn of haar geestelijk
thuis
heeft gevonden deel te nemen aan een huiskring.
Uit kerkelijke statistieken van Europa blijkt dat de
kerkelijke huiskringen- of cellenstructuur in Europa nog niet de
resultaten
heeft gehad die het in andere gebieden van de wereld heeft. Er is geen
wezenlijke groei van het aantal Christenen door huiskringen gekomen. De
groei
van sommige kerken is grotendeels te danken aan het overstappen van
gelovigen
van de ene naar de andere kerk en niet door de bekering van
buitenkerkelijken.
De huiskring kan - indien zij gezond functioneert - behalve in
gemeenschap en
zorg, ook voorzien in groei. Uit evangelisatiecijfers blijkt dat de
grootste
effectiviteit in het winnen van zielen niet ligt op het gebied van
grote,
massale campagnes, maar op het persoonlijk vlak; het getuigenis tot
familie,
buren, vrienden, collega’s.. Aangezien de drempel een kerkgebouw binnen
te gaan
voor een dienst voor velen tamelijk hoog is, is de huiskring een betere
gelegenheid om buitenkerkelijken voor Christus te winnen. Dit is een
gegronde
reden om serieus te proberen anderen naar de huiskring mee te nemen.
Maak uw
kring gereed voor de ontvangst van pasbekeerden of van hen, die
dichtbij
bekering zijn. Wij adviseren daarom iedereen, die in een gemeente zijn
of haar
geestelijk thuis heeft gevonden, deel te nemen aan een huiskring.
Slot
De huiskringen behoren een deel van de totale
structuur van de gehele gemeente te zijn. Daarom functioneren zij niet
los en
onafhankelijk van de leiding die in de gemeente is aangesteld.
Huiskringleiders
en de leden van de kringen erkennen de mede door hen aangestelde
gemeenteleiding en onderwerpen zich er aan. De huiskringen bouwen mee
aan een
gezondere, sterkere en groeiende gemeente, een deel van het grote
Lichaam van
Christus.