Goddelijke
boodschap bij een natuurramp
(Is een ramp een
oordeel of een oproep?)
Sommigen
denken dat er in deze tijd een toename van aard- en zeebevingen kan
worden
verwacht omdat Jezus in zijn redevoeringen over de eindtijd specifiek
sprak
over aardbevingen en het gebulder van zee dat de volkeren met grote
angst zou
vervullen, (o.a. Lucas 21:25). Ook in het boek Openbaring wordt er een
verband gelegd tussen de grote boosheid van God over alle goddeloosheid
van mensen en grote natuurrampen, zoals geweldige aardbevingen waardoor
zelfs eilanden en bergen verdwijnen, (Openbaring 16:19,20).
Op 26 december 2004 was er een geweldige
aardbeving ten westen van Indonesië waarvan de tsunami de kusten
van veel
landen rondom de Indische Oceaan overstroomde. In 1010 was er op 12
januari een
gigantische aardbeving bij Haïti met als gevolg een enorme
verwoesting. In de
Indische Oceaan. Dan was er de grote, verwoestende zeebeving met een
verwoestende tsunami op 11 maart 2011 die plaatsvond in de diepe
zeetrog ten
Oosten van Japan. Het is vastgesteld dat door de enorme klap Japan
enkele
meters is opgeduwd naar het Westen.
De
geschiedenis en de aardkorst toont aan dat er al in het verre verleden
zeer
grote natuurrampen zijn voorgekomen. Jezus deelt ons mee dat er zich in
de
eindtijd, de tijd die voorafgaat zijn wederkomst, opnieuw grote,
angstaanjagende natuur en kosmische rampen
zullen voordoen.
We leven nu
ruim tweeduizend jaar na deze toekomstredevoeringen van Jezus en daarom
kunnen
we ervan uitgaan dat de tijd van zijn terugkeer veel dichterbij is
gekomen.
Uit een recent
onderzoek blijkt dat christenen verschillend denken over de betekenis
van het
goddelijke doel van de huidige rampen. Een onderzoek waarvan het
resultaat ook
in de EO visie werd afgedrukt laat zien dat van de duizend Amerikaanse
gelovigen,
30 % denkt dat
God straft met natuurrampen.
40 % denkt
dat natuurrampen een test of proef van God zijn.
56
% denkt
dat God hiermee bewijst dat Hij kan ingrijpen in deze wereld.
66 % van de
evangelische denkt dit ook evenals 34% van de protestanten.
Ook
christenen in Nederland denken verschillend denken over de betekenis
van grote
natuurrampen. Sommigen, indien niet velen, zien ze als oordelen van God
en
uitingen van zijn grote boosheid over de goddeloosheid van de mensheid.
Hieronder
treft u daarom een korte studie over dit onderwerp aan waarbij het mij
primair
gaat om een duidelijk, verantwoord Bijbels licht op dit onderwerp te
laten
schijnen.
Als
begintekst neem ik Openbaring 15:4.
Allereerst
laat ik de betekenis van de Griekse grondtekst op dit en andere verzen,
schijnen.
De Nieuwe
Vertaling is gelet op het gebruikte Griekse woord in Openbaring 15:4, ‘dikaiómata’ correct en beter dan het
woord gerichten of oordelen, want dit woord slaat niet op het
uitspreken of
vellen van een oordeel. Het woord betekent: vereiste, regulering, bevel
of
rechtvaardige daad. Het Griekse woord dat echt oordeel of gericht
betekent is ’krisis’ of een vervoeging daarvan en dat
staat er hier dus niet.
Als
aanvulling: het woord ‘krisis’ wordt
in ons huidig taalgebruik eigenlijk – gelet op het Grieks - verkeerd
gebruikt
want wij bedoelen er dikwijls een heel
moeilijke of gevaarlijke situatie mee. In het boek Openbaring, hoofdstuk 19:2,11 en 20:12,13 vinden we het
Griekse
woord ‘krisis’ of een andere vorm ervan, bijv. een
werkwoordsvorm, heel correct vertaald als
oordeel, vonnis of veroordeling (of in een andere vorm, zoals
hetwerkwoord oordelen).
Als Jezus
spreekt – zie de evangeliën - over de natuur en kosmische rampen
van de
eindtijd noemt hij ze nooit oordelen. Hij ziet ze wel als tekenen van
zijn
naderende wederkomst en roept ons op om op deze tekenen te letten en
tot
waakzaamheid.
In Openbaring worden de natuurrampen die onder
hemelse regie zullen plaatsvinden niet alleen oordelen genoemd maar ook
gezien als
oproepen en uitingen van de boosheid van God om de mensen tot bekering
te brengen, (zie Openbaring
9:20,21; 14:19;16:17-20).
De
allerhoogste God hoopt dus dat mede door rampen de mensheid tot
bekering zal
komen. Ik zie drie aspecten hierin:
1.
Door
natuur en kosmische
rampen zullen we dus moeten
erkennen dat alleen God in staat is om deze gigantische krachten te
beheersen
en te beteugelen.
2. Door
natuur en kosmische rampen moeten we
onze kleinheid en afhankelijkheid van de allerhoogste God, de Schepper
van
alles, gaan inzien.
3. Door
natuur en kosmische rampen zullen
we ons moeten bezinnen op onze relatie t.o.v. God, en ons vertrouwen op
Jezus
Christus moeten stellen als onze Verlosser en Heer, want Hij alleen kan
ook de
grote natuurrampen afwenden.
Ik ben
er op
grond van wat er in de Bijbel staat, vooral in de Griekse tekst van het
Nieuwe
Testament, niet voor dat we over de natuurrampen zoals onlangs in Japan
spreken
als een oordeel van God over de mensen daar. Tegelijkertijd horen we nu
uit
Haïti dat daar als gevolg van de verwoestende aardbeving het
geloof in het
evangelie toeneemt en het bijgeloof, zoals in voodoo, aan het afnemen
is. Laat
ons ook bidden voor de mensen in Japan dat er in dat land van veel
bijgeloof en
een sterke verering van de voorouders, de boodschap van de liefde van
God en
het geloof in de Heer Jezus zal toenemen.
Leusden, 14
april 2011
T. J. de Ruiter, predikant
en bijbelleraar
Contact? E-mail...
Pastor
T. J. de Ruiter
~~~~~~~~~~~~~~~
Site 'Inspiratie
& Inzicht', sinds
1997 / 19 augustus 2011 / T. J. de Ruiter /
The Netherlands