Studies in de Galatenbrief                 Les 1

door T. J. de Ruiter
 

Inleiding

Uit de aanhef van de brief wordt reeds snel duidelijk dat deze aan de gemeenten in Galatië was geschreven, (hoofdstuk 1:2). Galatië was een Romeinse provincie, die in het midden van het gebied lag wat thans Turkije is, maar toen Klein Azië werd genoemd. De provincie lag onder het noordelijker Bithynië waar, volgens Handelingen 16:7, Paulus wilde gaan prediken, maar door de Heilige Geest werd verhinderd er heen te gaan. Klein Azië en omvatte zowel het voormalig koninkrijk Galatië, als gedeelten van Lycaonië, Pisidië en Phrygië. Deze laatstgenoemde gebieden lagen zuidelijker. De bevolking van Galatië bestond o.a. uit Galliërs die uit Europa afkomstig waren, en wel uit het gebied dat thans het huidige Frankrijk beslaat. We merken op in Handelingen 16:6 dat Paulus wel in het Frygisch-Galatische gebied had gepredikt.

Er is onder de kenners van de brief geen eenheid te vinden over welke gemeenten er eigenlijk werden aangeschreven. Paulus kan namelijk gemeenten in de Romeinse provincie gelegen, hebben aangeschreven, maar ook gemeenten in de zuidelijker gelegen steden, zoals Antiochië, Ikonium, Lystra en Derbe, die tijdens de eerste zendingsreis waren gesticht, (Handelingen 13 en 14). Voor de zuidelijke theorie pleit dat er in die steden zeker Joden woonden die invloeden hadden kunnen importeren. Paulus schreef tegen ze, (zie bijv. ook Hand. 13:14-51; 14:1, 16:1-3).

Over de juiste datering van de brief, bestaat ook verschil van mening. Sommigen dateren de brief op ca. 48 AD en hij zou dan in Antiochië geschreven moeten zijn, (Handelingen 14:26). Er zijn er die van mening zijn dat deze brief wel eens de eerste brief van Paulus zou kunnen zijn geweest. Men gaat er dan ook van uit dat het apostelconvent, waarover we lezen in Handelingen 14:26, nog niet was gehouden omdat Paulus niet verwees naar de afspraken die daar waren gemaakt en over de aanbevelingen aan de Christenen uit de niet-Joden. Die aanbevelingen zouden zeker in de problematiek van de Galatische gemeenten relevant zijn geweest. Wat de datering betreft, er zijn anderen, die de brief op ongeveer 54 AD dateren en zij gaan er vanuit dat hij te Efeze geschreven zou kunnen zijn, (Handelingen 19).

Het belang van de Galatenbrief

<>De Galatenbrief is kort, maar buitengewoon belangrijk. Uit de kerkgeschiedenis is duidelijk dat de brief heeft veel invloed gehad op de juiste ontwikkeling van het Christendom. Zonder die boodschap had het Christendom een Joodse sekte kunnen blijven. Galaten bevat, zoals we zullen zien, fundamenteel onderwijs over het beginsel van de christelijke vrijheid. Het was de bevrijding in Christus, van de wet, waardoor het Christendom loskwam van het Jodendom. De Galatenbrief is ook de hoeksteen van de hervorming. Het eeuwig behoud door geloof in Christus alleen, gebaseerd op Gods Woord staat hier centraal. Luther’s commentaar op Galaten heeft velen de ogen geopend voor de wantoestanden in de middeleeuwse Rooms Katholieke kerk. De centrale geloofswaarheid in deze brief staat in 2:20, “Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij heeft overgegeven.” Hier zijn de theorie en praktijk van het Christendom in één zin samengeperst. Objectief gezien leert Galaten dat redding vrij door God geschonken wordt op het geloof, dat gegrond is op zijn persoonlijke openbaring in het evangelie, (vgl. 1:12). Gods waarheid is voor ons zowel de vrijheid als de begrenzing, vrijheid van de geschreven wet, begrenzing door de Geest van de liefde van Jezus.

Wij vinden in deze brief het beleven van de vereenzelviging met Christus. We leren over de bevrijding- en vernieuwing van de totale mens, wedergeboren door de Geest van God. ‘Christus is in mij’ was de ervaring en zekerheid van Paulus. Het is een geweldige ontdekking om te zien dat dit mogelijk is, als we het leven van Paulus breder bestuderen!

<>De Galatenbrief is een verklaring van het woord van Jezus:  "Als gij in mijn woord blijft, zijt gij waarlijk discipelen van mij en gij zult de waarheid verstaan en de waarheid zal u vrijmaken," (Johannes. 8:31,32).

Indeling van de brief

I. Opening en groeten, 1:1-10

1. Het apostelschap van Paulus,  1:1-2a
2. Adressering en zegenwens, 1:2b-5

II. De reden, waarom er werd geschreven; 1:6-10

1. De bezorgdheid van de schrijver, 1:6
2. Valse evangeliën, toen en.... nu, 1:7-9
3. De integriteit van Paulus, 1:10

III. Paulus verdedigt en versterkt zijn apostelschap, 1:11-2:14

1. De roeping kwam direct van Christus zelf, 1:11-24
2. Werd erkend door de apostelen te Jeruzalem;2:1-10
3. Nam autoriteit om Petrus in het openbaar te berispen, 2:11-14

IV. Leer: De behoudenis is door het geloof, 2:15; hfst. 3 en 4

1. De kern van het conflict: wet versus genade; 2:15-21
2. Beroep op het fundament bij de Galaten, 3:1-5
3. Ondersteuning uit de Schriften; Abraham, 3:6-14
4. De belofte werd niet ongedaan gemaakt, 3:15-18
5. De functie van de wet, 3:19-25
6. Erfgenaam en zoon van God, 3:26-4:7
7. Vermaning: Wees dan vrij, 4:8-20
8. Ondersteuning met de Schrift, 4:21-31

V. Onderwijzing over de kwaliteit en het karakter van ware Christelijke Vrijheid, 5:1-26

1. Gerechtigheid is niet door de wet, maar door het geloof, 5:1-12
2. Vrij om lief te hebben, 5:1315
3. Vrij om in de Geest van Christus te wandelen, 5:16-18
4. Contrast met ‘in het vlees’ wandelen, 5:19-21
5. Het kenmerk van het leven door de Geest, 5:22-25

VI. Enkele praktische vermaningen, 6:1-10

1. Zachtmoedigheid met overtreders, 6:1
2. Een ieder toetse zijn werk en zichzelf, 6:2-5
3. Steun en onderhoud de leraars, 6:6
4. Blijf het goede doen, wordt niet vermoeid, 6:7-10

VII. Laatste vermaningen en het slot van de brief, 6:11-18

1. Volg de leer en praktijk van de besnijdenis niet, 6:11-13
2. Roem in het kruis van Christus alleen, 6:14-16
3. Paulus heeft recht van spreken - hij draagt littekenen, 6:17
4. De zegening; 6:18

Thematische Inleidingen

Voorstel: Dat iedere deelnemer een korte inleiding maakt, 10 tot 15 minuten, over een onderwerp uit een tekst, een paragraaf of een hoofdstuk van deze brief. Een lijst van een aantal onderwerpen treft u hieronder aan.

Kies een onderwerp ga dit ordelijk- en zo grondig mogelijk onderzoeken en uitwerken. Dit kan rechtstreeks gebeuren met behulp van een concordantie of/en bijvoorbeeld met een goed boek’. U bepaalt het onderwerp, u ordent de teksten. U verbindt dan het thema aan de hoofdlijn van het boek.

Enkele onderwerpen: Paulus, een apostel van de Heer, roeping en verwezenlijking ervan. De prediking van het evangelie, vervalsingen zijn mogelijk. Christus leeft in mij, identificatie met de gekruisigde en opgestane Christus. Behoudenis door het geloof alleen. Wet en genade, het Oude- en het Nieuwe Verbond. Leven in het vlees, het vlees en haar werken; strijd ertegen. Leven door de Geest, de vrucht van de Geest; hoe deze bevorderen? In de Geest beginnen en eindigen in het vlees (een proces). Geestelijk zaaien en oogsten.

~~~~~~~~~~

Contact? Contacteer: Nederlandse Internet Bijbelschool

Site 'Inspiratie & Inzicht,' sinds 1997 / pagina herzien 24 augustus 2011 / Pastor T. J. de Ruiter / The Netherlands